Despre Zinc și rolul său în organism

deficienta zinc, dzr zinc, zinc -

Despre Zinc și rolul său în organism

Zincul este un mineral esențial oricărei forme de viață, iar despre zins și rolul său în organism vom vorbi în următoarele rânduri. Deficiența de zinc este una dintre cele mai importante probleme de sănătate, în toată lumea. Acesta este esențial în desfășurarea în condiții optime a funcțiilor celulare. Fără zinc, avem probleme în dezvoltarea și creșterea oaselor, țesuturilor și celulelor.

Fiecare adult are nevoie de un conținut de 2-3 grame în organism. Din această cantitate, 60% se află în mușchii scheletici, 30% în oase, 5% în ficat și piele și doar 1% în sânge. Zincul are un rol esențial în metabolismul celular, fiind un constituent al complexelor metalo-enzimatice și enzimatice. Acesta ajută la formarea oaselor, a țesuturilor, creșterea fătului, dezvoltarea copilului, influențează maturarea și motilitatea spermatozoizilor și ajută funcțiile cerebrale. Pe scurt, deficiența de zinc poate influența negativ sarcina.

Metabolismul celular este dependent de zinc în mare parte. Deoarece acesta este esențial pentru creștere, dezvoltare, reproducere, imunitate și funcțiile neurologice, deficiența de zinc este foarte periculoasă. Zincul are funcții care se împart în trei mari categorii, resposabile la rândul lor cu alte funcții. Așadar, zincul acționează în funcțiile reglatoare, structurale și catalitice.

Zincul se ocupă cu reglarea expresiei genelor (ADN) și inflențează nivelul trascripției unor gene specifice. Acesta influențează eliberarea hormonilor și transmiterea impulsurilor nervoase, contribuie la structura și funcțiile membranelor celulare și la reducerea din efectele nocive oxidative ale oxidanților. Tot zincul este cel care ține la distanță dezvoltarea bolilor cronice.

Pentru fiecare dintre noi exista o doză zilnică recomandată de zinc. Aportul zilnic necesar variază în funcție de vârstă, sex și regimul alimentar. Spre exemplu, la vegetarieni, necesarul zilnic de zinc poate fi cu 50% mai mare decât în cazul persoanelor non-vegetariene.

DZR la nou-născuți, copii, adolescenți și adulți: zinc nutrio.ro

  • Nou-născuți până în 6 luni – 2mg/zilnic
  • 7-12 luni – 3mg/zilnic (dacă laptele matern nu mai produce un aport suficient, iar copiii hrăniți cu acesta au nevoie de suplimente de zinc, se apelează la introducerea alimentelor de origine animală)
  • 1-3 ani – 3mg/zilnic
  • 4-8 ani – 5 mg/zilnic
  • 9-13 ani – 8 mg/zilnic
  • Adolecenți și bărbați – 11/13 mg/zilnic
  • Adolecente 14-18 ani – 9 mg/zilnic
  • Femei peste 19 ani – 8 mg/zilnic
  • Femei însărcinate și cele care alăptează – 9,5/13 mg zilnic.

Există de asemenea și câteva categorii de persoane care sunt mai predispuse la deficiențele de zinc, respectiv:

  • Copii și nou-născuții
  • Femeile însărcinate, cele care alăptează și în general adolescentele
  • Pacienții cu hrană artificială
  • Pacienții malnutriți, cu o nutriție insuficientă de proteine și cei anorexici
  • Pacienții cu diaree severă
  • Cei cu sindroame de malabsorbție
  • Cei cu boli intestinale inflamatorii
  • Cei cu bolile de ficat datorate alcoolului
  • Anemicii
  • Cei peste 65 de ani.

Zincul face parte din categoria mineralelor, vitaminelor și nutrienților cei mai necesari organismului. Deficiența de zinc poate genera boli grave, iar dacă suferi de insuficiență de zinc este recomandat să apelezi la suplimente. Doar din alimentele bogate în zinc nu îți poti asigura doza zilnică recomandată. Totuși, înainte de a lua suplimente de zinc, cere sfatul medicului!

 


Tags